• Tjänster
  • Om oss
  • Verktyg
    • Klimatkalkylator
    • Reklamation
    • Verktyg
  • Senaste Nytt
  • Kontakta oss
Meny
  • Tjänster
  • Om oss
  • Verktyg
    • Klimatkalkylator
    • Reklamation
    • Verktyg
  • Senaste Nytt
  • Kontakta oss
  • Bli Kund
  • Kundportal
  • EN
  • SE
Meny
  • Bli Kund
  • Kundportal
  • EN
  • SE
  • EN (EN)
  • SE
Meny
  • Tjänster
  • Om oss
  • Verktyg
    • Klimatkalkylator
    • Reklamation
    • Verktyg
  • Senaste Nytt
  • Kontakta oss
Meny
  • Bli Kund
  • Kundportal
  • EN
  • SE

Reklamation

Skadat eller saknat gods

Även om vi alltid hanterar godset på ett professionellt sätt finns det risker med en transport allt ifrån väderfaktorer, stölder och inte minst den mänskliga faktorn.

När skadan ändå är framme

Det är mottagaren av godset som ska anmärka och notera skada. Mottagaren ska alltid göra chauffören uppmärksam på eventuella avvikelser och få detta noterat på fraktsedel, kvittenslista eller via elektronisk kvittens. Som ägare av godset är det alltid du som ska framställa och styrka ditt krav. Hantera alltid en reklamation omgående och skicka in din reklamation så fort du har alla underlag som ska styrka kravet. Handläggningstiden går snabbare desto mer underlag du skickar med.

Så här ska du göra:

  • Godskontroll, undersök så att rätt antal kolli har mottagits. Undersök gods/emballage om det finns synliga skador.
  • Vid avvikelse, gör chauffören uppmärksam och notera avvikelse på chaufförens fraktsedel, kvittenslista eller via elektronisk kvittens.
  • Dold skada, skada som vid mottagandet inte syns på emballaget och upptäcks först vid uppackning. Detta ska anmälas skriftligen inom 7 dagar.
  • Fota alltid godset och emballaget. Gods och emballage ska sparas. Godset får inte returneras, repareras eller kasseras innan TK Logistik gett klartecken.
  • Vid saknat gods kontaktar du TK Logistik. Speditören har 60 dagar på sig att finna godset.

Ladda ner vår reklamationsrapport

Skicka denna till reklamation@tklogistik.se med följande underlag:

  • Fraktdokument
  • Kopia på handelsfaktura, gör en markering vad som har skadats/saknas
  • Foto på emballage, skadat gods samt på godset som helhet
ladda ner

Handläggning

  • När TK Logistik har fått alla underlag startar vi att handlägga ärendet omgående.

Ansvarsbestämmelser

Enligt gällande transporträttsliga lagar kan ersättningen i vissa fall komma att begränsas.

För inrikes transporter är ersättningen begränsad till 150 sek/kg dvs. den totala ersättningen för gods som har en vikt på 10 kg är sek 1500.

För vägtransport inom Europa är ersättningen begränsad till 8,33 SDR vilket motsvarar ca sek 80-90:-/kg. Utöver detta är transportören inte ersättningsskyldig vid t.ex. undermåligt emballage och force majeure. Ersättning vid saknat gods utgår efter 60 dagar.

Alla uppdrag utföres i enlighet med NSAB 2015, som gäller med undantag av tidslöfte i § 7 andra stycket och i § 19B, samt med undantag av försäkringsplikt i § 25A. Varuförsäkring ingår ej, men kan tecknas hos oss efter skriftlig begäran.

Instagram
Linkedin-in
Whatsapp

Länkar

  • Tjänster
  • Verktyg
  • Senaste Nytt
Meny
  • Tjänster
  • Verktyg
  • Senaste Nytt

Konto

  • Bli Kund
  • Kundportal
Meny
  • Bli Kund
  • Kundportal

Alla verktyg
hittar du här

Reklamationsrapport

Ladda ner

Kvalitetspolicy

Ladda ner

Miljöpolicy

Ladda ner

NSAB 2015

Ladda ner

CMR

Ladda ner

Integritetspolicy (GDPR)

Ladda ner