Hoppa till innehåll
  • Tjänster
  • Om oss
  • Verktyg
    • Klimatkalkylator
    • Reklamation
    • Verktyg
  • Senaste Nytt
  • Kontakta oss
  • Tjänster
  • Om oss
  • Verktyg
    • Klimatkalkylator
    • Reklamation
    • Verktyg
  • Senaste Nytt
  • Kontakta oss
  • Bli Kund
  • Kundportal
  • SE
  • EN
  • Bli Kund
  • Kundportal
  • SE
  • EN
  • SE
  • EN
  • Tjänster
  • Om oss
  • Verktyg
    • Klimatkalkylator
    • Reklamation
    • Verktyg
  • Senaste Nytt
  • Kontakta oss
  • Bli Kund
  • Kundportal
  • SE
  • EN

Reklamation

Skadat eller saknat gods

Även om vi alltid hanterar godset på ett professionellt sätt finns det risker med en transport allt ifrån väderfaktorer, stölder och inte minst den mänskliga faktorn.

När skadan ändå är framme

Det är mottagaren av godset som ska anmärka och notera skada. Mottagaren ska alltid göra chauffören uppmärksam på eventuella avvikelser och få detta noterat på fraktsedel, kvittenslista eller via elektronisk kvittens. Som ägare av godset är det alltid du som ska framställa och styrka ditt krav. Hantera alltid en reklamation omgående och skicka in din reklamation så fort du har alla underlag som ska styrka kravet. Handläggningstiden går snabbare desto mer underlag du skickar med.

Så här ska du göra:

  • Godskontroll, undersök så att rätt antal kolli har mottagits. Undersök gods/emballage om det finns synliga skador.
  • Vid avvikelse, gör chauffören uppmärksam och notera avvikelse på chaufförens fraktsedel, kvittenslista eller via elektronisk kvittens.
  • Dold skada, skada som vid mottagandet inte syns på emballaget och upptäcks först vid uppackning. Detta ska anmälas skriftligen inom 7 dagar.
  • Fota alltid godset och emballaget. Gods och emballage ska sparas. Godset får inte returneras, repareras eller kasseras innan TK Logistik gett klartecken.
  • Vid saknat gods kontaktar du TK Logistik. Speditören har 60 dagar på sig att finna godset.

"*" Indikerar obligatoriska fält

1
2
3

Reklamation

Avsändningsdatum*
Anmält till TK Logistik*

Skadebeskrivning

Saknat gods
Skadat gods

Obiligatoriska handlingar

Max filstorlek: 200 MB.
Dra filer hit eller
Max filstorlek: 200 MB.
    Max filstorlek: 200 MB.
    Finns separat varuförsäkring?
    Varuförsäkring via TK Logistik?

    Slutför och skicka in

    Rätt information - Samtycke
    Slutför och skicka in
    TK Logistik tar din integritet på största allvar och kommer endast att använda de uppgifter du har fyllt i på detta formulär i enlighet med vår Integritetspolicy.

    Ansvarsbestämmelser

    Enligt gällande transporträttsliga lagar kan ersättningen i vissa fall komma att begränsas.

    För inrikes transporter är ersättningen begränsad till 150 sek/kg dvs. den totala ersättningen för gods som har en vikt på 10 kg är sek 1500.

    För vägtransport inom Europa är ersättningen begränsad till 8,33 SDR vilket motsvarar ca sek 80-90:-/kg. Utöver detta är transportören inte ersättningsskyldig vid t.ex. undermåligt emballage och force majeure. Ersättning vid saknat gods utgår efter 60 dagar.

    Alla uppdrag utföres i enlighet med NSAB 2015, som gäller med undantag av tidslöfte i § 7 andra stycket och i § 19B, samt med undantag av försäkringsplikt i § 25A. Varuförsäkring ingår ej, men kan tecknas hos oss efter skriftlig begäran.

    Instagram Linkedin-in Whatsapp

    Länkar

    • Tjänster
    • Verktyg
    • Senaste Nytt
    • Tjänster
    • Verktyg
    • Senaste Nytt

    Konto

    • Bli Kund
    • Kundportal
    • Bli Kund
    • Kundportal

    På tklogistik.se vill vi använda kakor (cookies) för att göra webbplatsen bättre.

    Alla verktyg
    hittar du här

    Generella villkor

    Ladda ner

    Tilläggstjänster

    Ladda ner

    Postnummer Udda ort

    Ladda ner

    Reklamationsrapport

    Reklamation

    Kvalitetspolicy

    Ladda ner

    Miljöpolicy

    Ladda ner

    NSAB 2015

    Ladda ner

    CMR

    Ladda ner

    Integritetspolicy (GDPR)

    Ladda ner
    Vad är kakor (cookies)?

    En kaka (cookie) är en liten textfil som lagras i din webbläsare. 

    På tklogistik.se använder vi kakor av två anledningar: För att förbättra din upplevelse och för att få anonym statistik som hjälper oss att göra webbplatsen ännu bättre. 

    Det finns olika typer av kakor. Vissa lagras i din webbläsare en bestämd tid. Andra lagras bara under en session och raderas så fort du stänger din webbläsare. De kallas sessionskakor. 

    På tklogistik.se sparar vi inte kakor i din webbläsare om du inte vill. Däremot finns det kakor som du behöver tacka ja till för att vissa delar av sajten ska fungera som de ska.

    En nödvändig kaka

    Det är lite ironiskt. Men det finns en kaka vi måste spara i din webbläsare. Och det råkar vara kakan som är till för att lagra om du tackat ja eller nej till kakor. 

    Annars får du frågan igen på varje sida du besöker. Och det kan ju onekligen bli lite tjatigt.

    Om du inaktiverar denna kaka kan vi inte spara dina inställningar. Detta innebär att varje gång du besöker en ny sida måste du aktivera eller inaktivera kakor igen.

    Kakor för statistik

    På tklogistik.se använder vi Google Analytics för att samla in statistik över hur våra besökare använder webbplatsen. Statistiken är helt anonym. 

    Om du tackar ja till den kakan blir det lättare för oss att förbättra tklogistik.se så att den blir ännu smidigare och trevligare att besöka.

    Aktivera nödvändiga kakor först så att vi kan spara dina preferenser!

    Integritetspolicy

    Vill du veta mer om hur vi behandlar dina personuppgifter? 

    Läs vår Integritetspolicy