Reklamation
Skadat eller saknat gods
När skadan ändå är framme
Så här ska du göra:
- Godskontroll, undersök så att rätt antal kolli har mottagits. Undersök gods/emballage om det finns synliga skador.
- Vid avvikelse, gör chauffören uppmärksam och notera avvikelse på chaufförens fraktsedel, kvittenslista eller via elektronisk kvittens.
- Dold skada, skada som vid mottagandet inte syns på emballaget och upptäcks först vid uppackning. Detta ska anmälas skriftligen inom 7 dagar.
- Fota alltid godset och emballaget. Gods och emballage ska sparas. Godset får inte returneras, repareras eller kasseras innan TK Logistik gett klartecken.
- Vid saknat gods kontaktar du TK Logistik. Speditören har 60 dagar på sig att finna godset.
"*" Indikerar obligatoriska fält
Ansvarsbestämmelser
Enligt gällande transporträttsliga lagar kan ersättningen i vissa fall komma att begränsas.
För inrikes transporter är ersättningen begränsad till 150 sek/kg dvs. den totala ersättningen för gods som har en vikt på 10 kg är sek 1500.
För vägtransport inom Europa är ersättningen begränsad till 8,33 SDR vilket motsvarar ca sek 80-90:-/kg. Utöver detta är transportören inte ersättningsskyldig vid t.ex. undermåligt emballage och force majeure. Ersättning vid saknat gods utgår efter 60 dagar.
Alla uppdrag utföres i enlighet med NSAB 2015, som gäller med undantag av tidslöfte i § 7 andra stycket och i § 19B, samt med undantag av försäkringsplikt i § 25A. Varuförsäkring ingår ej, men kan tecknas hos oss efter skriftlig begäran.